söndag 21 december 2008

Musmys

Från "Tom, Dot and Talking Mouse and
Other Bedtime Stories", 1916,
av J. G. Kernahan and C. Kernahan
0
Now at eight o'clock every evening Tom sat down at the round wooden table, and ate his bread and cheese by the light of a tallow candle inserted in the neck of a bottle. And every night at this time there crept out from a crevice near the cupboard a tiny brown mouse, covered with flour-dust. This little mouse seemed eager and hungry, but it never ventured near the traps where the alluring cheese smelt so deliciously. It would wait for Tom to drop a crumb, and then would dart after it and frisk away into its hole, to return and watch again for another crumb. This happened night after night, till Tom began to watch for the little creature with some eagerness. The sound of its tiny scampering feet on the floor would call up a feeling of pleasure like that which one feels when the knock of a dear friend is heard on the door.
0
Det här är vad du har att se fram emot Christina!
0
Från "The Tale of Mrs. Tittlemouse
av Beatrix Potter

5 kommentarer:

  1. Njaaa, jag tror aldrig att jag kommer att komma till den punkten då ljudet av små musfötter fyller mig med glädje. Tyvärr...men nej ;)

    Fast bilden var söt :)

    SvaraRadera
  2. Säg inte det - fast jag är nog böjd att hålla med. Beatrix Potter matade ju mössen vilket inte betyder att alla tecknare måste göra det. Har också läst snyftare om fångar som bara haft mössen till sällskap och delat sin ynkliga brödranson med dem - men det är nog bra i missromaner.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Men det där sista tror jag på, allvarligt.
    Om jag hade suttit fängslad så hade jag välkomnat vilket djur som helst, jag hade blivit alldeles till mig av möss, så jag tar tillbaka mitt omogna utttalande tidigare. Tror du inte att det är från fängelsemiljön som loppcirkusar härstammar?

    SvaraRadera
  4. Jo, i isoleringscell är nog varje levande varelse välkommen - fast det vete 17 om stora råttor vore trevligt. Har aldrig funderat över loppcirkusens ursprung, men det borde man väl kunna ta reda på....
    Så bra vi har det som inte behöver hålla till godo med möss eller råttor!
    Margaretha

    SvaraRadera