torsdag 1 augusti 2024

Snigeltumis

 Eller ska det heta snäcktumis?


I Rååd wijsa dig som een Snäcka, och i giärningen som een fogel.


sägs vara ett ordspråk från tidigt 1700-tal. 

Får erkänna att jag inte är helt säker på hur det ska tolkas — det tål att tänka på.


Det var en sådan där kväll ni vet, då man tycker, att man skulle trifvas godt på tumis med en vacker flicka.

          Bror Albert Holmkvist


Och nog ser dessa två krabater ut att ha det rätt trivsamt  på sitt gemensamma blad.

7 kommentarer:

  1. Haha, du är för rolig du! Men bilden är fin.
    Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellen,
      Så värst rolig känner jag mig inte, men håller med om att bilden är fin — vilket inte är min förtjänst ity alla snäckor är fotogenique, fotogeniska är kanske ett bättre ord, i det här sammanhanget.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag önskar att vi kunde vara (på?) tumis! Men jag vill inte hänga på undersidan av bladet!
    Kram från Mette


    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette, ja det var ohyggligt länge sedan vi var på tumis, du och jag. Ibland skriva det utan preposition, men låter tomt utan.
      Margaretha
      som oxå önskar
      att vi vore tumis

      Radera
  3. Absolut en snäcktumis! Vilket trevligt ord, tumis. Nytt för mig också.

    Att snäckorna söker sig uppåt kan bero på olika saker, men tydligen är det så att de är särskilt förtjusta i vissnande bolltistlars kronblad och kämpar sig upp för de imponerande långa stänglarna för att få sig en fix.

    SvaraRadera
  4. 
Karin, grattis på namnsdagen!
    Visst är det både ett trevligt ord och en eftersträvansvärd situation — om att vara på tumanhand hand är en situation. För det är väl varken en handling eller ett tillstånd?
Här har jag inga bolltistlar, men väl en million, eller däromkring, snäckor. Och alla vill de komma sig upp.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och bock för namnsdagsgrattis!
      Jag har hört sägas att snäckorna klättrar uppåt när det är regn på gång. Eller också vill de bara komma upp sig i livet i största allmänhet.

      Radera