tisdag 31 augusti 2021

En novell som upphäver, om inte tyngdlagen


så min oföretagsamhet




När man, det vill säga jag, inte har lust att göra något, inte ens att börja läsa någon av alla böcker jag staplat upp här på min trapp, så är en novell lagom för att sparka igång läslusten.

Jag valde ”A Tale of Negative Gravity” (https://www.gutenberg.org/files/25549/25549-h/25549-h.htm#gravity ), av Frank Stockton. En fantastisk historia, som bäst beskrivs som en skröna, och den piggade upp mig rejält.

En man berättar om hur han uppfunnit en manick som upphäver tyngdlagarna. Något som låter väldigt praktiskt, man slipper ju betala övervikt för sitt tunga bagage, och förutom att man kan lyfta och flytta vad som helst så rör man sig så lätt, oavsett vägens beskaffenhet och branta lutning. Nu visar det sig förstås att det finns några nackdelar också, och jag läser ivrigt vidare för att få reda på om, och i så fall hur, det ska reda ut sig.


”A Tale of Negative Gravity”  ingår i novellsamlingen ”  A Chosen Few”, Short Stories av Frank R. Stockton


George Atwoods machine for demonstrating the effect of gravity on falling bodies, c1780

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar