torsdag 15 oktober 2020

Grattis Wilhelm!

”Att ha uttalat något som ej väcker ett motstånd är att icke ha uttalat något”
                                                                W. Ekelund

14 oktober 1880 - 3 september 1949

Gårdagens jakt på den blå längtan ledde mig till Wilhelm, och jag upptäckte att han har födelsedag i dag — en författare verkligen värd att uppmärksammas, och som i allra högsta grad är värd att läsas! Gör det! Litteraturbanken har flera av hans böcker.
I hans dikt "Den gamla gården" hittar jag en hel del blått, som "vårblå timmar" och "blå idyller ". 

Den gamla gården.   

Nu vårkvällsskymning blå och sval 
med stänk af sidenskärt och rödt 
bak parkens späda löfverksgaller. 
Nu blekgul glans, som svagt och sprödt 
slår upp mot himlens blå opal 
och slocknande mot dunklet faller.   

I kojan vid sin förstubro 
den gamle hunden somnat hän 
med tassen under lurfvig haka. 
Och allt är ljus och helgklar ro 
med doft från hagens körsbärsträn 
och gammalstämning, sägn och vaka.   

I gårdens mörka vattenho 
likt en safir på grönsvart grund 
den första majnattsstjärnan glimmar.
I skugga ligger gårdens rund. 
Med dröm och sus och skymningsro 
dra sakta nattens vårblå timmar.   

Och medan tyst en vårljum ström 
af doft ur örtasäng och park 
med majnattsångor rummet fyller, 
jag drömmer öfver bordets ark 
i majnattsljus en majnattsdröm 
om gammaltid och blå idyller.

2 kommentarer:

  1. Tack för att du påminde mig om hur bra Ekelund är!
    Nu har jag valt ut en tidig och en sen Ekelund, som jag ska läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eufrosyne,
      Ja, han är värd att läsas!
      Margaretha

      Radera