onsdag 30 oktober 2019

Språkövning

Woman Reading, 1925
William McCance


BÖCKER

Di skriver böcker nu, mä skrivmaskiner
å bläck iblann — men sällan hjarteblo.
Å däfför blir dä nu så mange böcker,
ja alldeles för mange, dä mi tro.
Kan alle disse böcker ha e mening?
Å om di har e mening, ä ho go?

E bok som inte gir mej nô för hjarte,
som varken gär mej tårögd häller gla,
som tror att Lort ä nônting möe märklit,
nônting som just ä oppfunnet i da
å ska bres ut mä sakkunskap di kaller't,
— den boka vell ja jaggu inte ha.
                                      Gunvor Anér

3 kommentarer:

  1. Ironiskt eller kärleksfullt? Förstärkning av klasskillnader eller...

    Vad betyder "jaggu"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Jag vet inte, men hon var lärare (född 1892) och beläst - mor till Kerstin & Sven Anér - så jag misstänker att hon inte uppskattade den nyare eländeslitteraturen.
      Jaggu är en mild, mycket mild, svordom som närmast betyder minsann eller precis. Undrar om det kan vara en variant av ackurat. Fröding har det i många av sina dikter, och även Taube har det med i Hukdas Karin "De bränner, lella Karin, hon går över leden!Å jaggu’ går’n te körrka! Åjianadå!"
      men även andra författare använde det ibland.
      Motsatsen till jaggu är näggu.
      Margaretha

      Radera
  2. Tack för svar!
    Jag trodde att GA ville påtala hur någon annan än hon själv kunde tycka om litteratur. Men du menar att hon skrev sin egen uppfattning men på dialekt (något som jag antar att hon inte talkade till vardags). Det var därför jag blev tveksam till syftet av dikten.

    Jaggu har jag aldrig hört uttalas och inte heller funderat över i texter tidigare :-) Nu vet jag!

    SvaraRadera