lördag 26 oktober 2019

Lördag med Gutenberg

Ett smakprov på min vinterläsning.


Så värst många intressanta böcker hittade jag inte hos Gutenberg i dag — tack och lov. Den elektroniska bokhögen har redan växt mig över huvudet, ändå kan jag sluta att lägga fler på hög. 
Men jag har blivit bättre — det totala kaos som råder bland mina boklistor har fått mig att inse att det finns böcker som det inte är någon idé att samla på, eftersom jag aldrig kommer att få tid att läsa dem. 
Förmodligen skulle jag ha nytta av "Calculus Made Easy, Being a very-simplest introduction to those beautiful methods which are generally called by the terrifying names of thDifferential Calculus and the Integral Calculus  av Silvanus Thompson, men jag är övertygad om att den aldrig kommer att bli läst — så den faller bort, liksom jag väljer bort Helena av Euripides. De gamla grekerna i all ära, men tragedier känns inte så lockande, även om Hjalmar Gullbergs översättning vore intressant att titta på.

Biografier har jag svårt att lämna i fred, så "Harriet Martineau", av Florence Fenwick Miller, kan jag inte sortera bort. 



Reseskildringar, särskit de gamla, är en annan kategori som jag finner lockande. Kerouac och Steinbeck var lång ifrån de första som reste i U.S.A., och skrev om det. C. K. Shepherd som korsade den amerikanska kontinenten för hundra år sedan, berättar om sin resa i boken "Across America by Motor-cycle". Av författarfotot att döma, var han inte fullt så bohemisk som nyss nämnda resenärer  även om han förmodligen delade deras äventyrslusta.
An Awkward Stretch of Road in Indiana

Att jag sparar "If You're Going to Live in the Country", av  Thomas H. Ormsbee och Richmond Huntley, beror inte enbart på att jag gillar hus, utan först och främst på illustrationerna av Frank Lieberman.

Och kanske kommer jag att vilja läsa "The Stolen Singer" av Martha Idell Fletcher Bellinger, någon av de återkommande dagarna när inga böcker verkar lockande  om inte annat för de tidstypiska illustrationerna av "Arthur William Brown".

You shall not turn me down like this.

Vintern är räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar