fredag 13 september 2019

Långa bilar och korta

Abandoned Farm Truck 
 Theresa Tahara

Fick vänta en stund när jag skulle korsa stora vägen, på min morgonpromenad  att komma i vägen för en långtradare är inte att rekommendera. Där i vinddraget av de stora lastbilarna började jag fundera över ordet långtradare, som barn tog jag ju för givet att det var bilens längd som givit det namnet, och sen har jag väl inte ägnat ordet så många tankar, annat än att jag registrerat den verkliga betydelsen.
Nu slog det mig att även min lilla Fiat skulle kunna förvandlas till en långtradare om jag körde en tillräckligt lång sträcka.



LÅNGTRADARE ~trä2dare, i sht vard. äv. -tra2dare, l. -TRÄDARE ~trä2dare, r. sjöt. fartyg som företar långfärder; äv. i utvidgad anv., om lastbil. Stenfelt Skepp. 200 (1903)DN(B) 1938, nr 202, s. 9 (om lastbil). 
HIST.: sedan 1935; till lång och trad; jfr no. langtrader 'långfarare (om fartyg)'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar