söndag 18 augusti 2019

Ge mig en katt om dagen

It was the manner in which she spent the first morning that gave me the key to the character of Puss-cat’s mamma, and we at once settled that her name had always been Martha. She had annexed our house, it is true, but in no grabbing or belligerent spirit, but simply because she had seen from her post on the garden wall that we wanted somebody to look after us and manage the house, and she could not help knowing how wonderful she was in all things connected with a mistress’s duties.

Fenya
Eugen Varzić

Dagens katt är två, modern Martha och hennes unge Puss-cat. Dessa två katter hittar jag iE. F. Benson novellsamling "The Countess of Lowndes Square and Other Stories", från 1920 — en författare som måhända är mest känd för sina böcker om Mapp och Lucia. Roliga böcker som förtjänas att bli lästa, även om jag kan tycka att det blir lite väl lustigt ibland. 
I novellerna måste han koncentrera sig, den stillsamma underfundiga humor är stimulerande — inte tröttsam som i de mer farsartade romanerna — och får mig att vilja läsa fler av hans noveller.

Jag har ingen aning om vilken relation Benson hade till katter, men jag kan tänka mig att han hade varit ägd av en katt, och förstod sig på det kattiga kynnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar