söndag 21 juli 2019

Dagens fruntimmer

Johanna Spyri
1827-1901

Jag vet inte om barn läser böckerna om Heidi nu för tiden, men de av er som kommit en bit här i livet har kanske gjort det — åtminstone hört talas om henne. Kanske tyckte ni böckerna var trista, om ni som jag först läste en av de svenska taffliga och starkt förkortade översättningarna. I så fall rekommenderar jag att ni letar upp en utgåva som ligger närmare originalet — om ni inte vill läsa dem på tyska. På Gutenberg finns de förutom på tyska, översatta till engelska och finska. Den finska översättningen kan jag inte uttala mig om, men de engelska är trogna och goda översättningar.
Så finns där många av hennes andra böcker, för hon skrev mycket mer än Heidi!
Och många av böckerna har läckra illustrationer — i andra är de förfärliga.



2 kommentarer:

  1. Å, jag missade din namnsdag. Stor namnsdagskram i efterskott!
    Heidi gillar vi här hos oss, nu har jag tittat på fler böcker av Spyri, ska fråga barnbarnet om hon vill läsa någon med mig. Passar bra för vi åker till Schweiz i början av augusti.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mette, Namnsdagskalas är ovanliga nu för tiden, och inte många av oss håller reda på vem som har namnsdag - än mindre att komma ihåg att gratulera namnsdagsbarnen.
      Ouw, jag vill också åka till Schweiz! Hoppas ni får en maklös semester, med läsning av spyriböcker!
      Margaretha

      Radera