måndag 14 januari 2019

Det är bara att erkänna


att jag har en hel del förutfattade uppfattningar  för när jag kom in i väntrummet, kom jag genast att tänka på Frödings tre kärringer.

Dä satt tre käringer i en backe.
å di va vinne å di va skacke,
di peckte finger, di sträckte nacke
å smala geck satt på alla tre:
"å kôrs i jemini, kôrs i jemini, kôrs i je!"
                            Gustaf Fröding

Patients Waiting
  Ivy Smith

Fast i mitt fall var det fyra gubbar. Gubbar som jag kunde ha gett mycket för att kunna fotografera, och banda vad de sa'. För där satt de på en rad och diskuterade sina krämpor och delade med sig av sina erfarenheter av vården. Och man säger att fruntimmer är benägna att prata sjukdom! 

4 kommentarer:

  1. Bilden du har valt är beskrivande för ett väntrum i alla fall även om du inte har bild på gubbarna som pratade sjukdom. På apoteket och i väntrum får man höra mycket.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Ja, tyvärr rätt typisk bild - väntrum är ytterst sällan hemtrevliga.
      Att tjuvlyssna är alltid intressant!
      Margaretha

      Radera
  2. Underbart välfunnen bild tillsammans med Frödingcitatet!

    Jo, nog pratar karlar sjukdomar och krämpor. Hur var det nu med Martin Ljungs alla åkommor... Nä, det verkar inte finnas något tillgängligt klipp på när han beskriver hur otroligt klen han är.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Det är nog ingen större skillnad på könen när det kommer till sjukdomsprat - fast nog tycker jag att karlar kan vara besvärliga patienter.
    Margaretha
    som inte har tänkt på
    Martin Ljungs krämpor
    på länge - så synd att
    det inte finns på nätet

    SvaraRadera