torsdag 22 november 2018

þakk

[runsv. þakk, f., nåd, välbehag, fsv. þak, f.; motsv. fd. thak, nor. takk, fvn. þǫkk, got. þank, ack. sg., fsax. thank (mlt. dancdanch, äv.: lön, vilja, avsikt), mnl. danc (nl. dank), ffris. thankthonk (fris. thank), fht. thankdank, äv.: tanke, vilja, mht. danc (t. dank), feng. þancþonc, tanke, ynnest (eng. thank); till den rot som äv. föreligger i TÄNKA. — Jfr TACKA, v.2TACKNÄMTACKSAMTACKSÄGELSE][runsv. þakk, f., nåd, välbehag, fsv. þak, f.; motsv. fd. thak, nor. takk, fvn. þǫkk, got. þank, ack. sg., fsax. thank (mlt. dancdanch, äv.: lön, vilja, avsikt), mnl. danc (nl. dank), ffris. thankthonk (fris. thank), fht. thankdank, äv.: tanke, vilja, mht. danc (t. dank), feng. þancþonc, tanke, ynnest (eng. thank); till den rot som äv. föreligger i TÄNKA. — Jfr TACKA, v.2TACKNÄMTACKSAMTACKSÄGELSE]
Thanksgiving, 2000
 Martin Decent

Artiga har vi tydligen varit ända sedan runspråklig tid, och exakt när denna tid inträffade är det ingen som med säkerhet kan uttala sig om. Men så här säger NE. om runor:
Frågorna om runskriftens uppkomst har debatterats länge men kan ännu inte anses definitivt besvarade. Vad man med säkerhet kan säga är att den har uppfunnits senast under det första århundradet av vår tideräkning och att något av medelhavsländernas alfabet har stått som modell. Man har föreslagit grekiska, norditaliska (etruskiska) och latinska alfabet. Inget av dem visar emellertid någon övervägande överensstämmelse med runorna i form eller ljudvärde. 
Sedan tog det en himla massa århundraden innan ordet tacksägelse kom på pränt:
tack`sägelse subst. ~n ~r 
ORDLED: tack--säg-els-en
1 muntligt uttryckt tack ofta i relig. sammanhang ⟨högt.⟩: tacksägelsedagtacksägelsegudstjänsthan undanbad sig alla ~r
KONSTR.: ~ (till ngn)
HIST.: sedan 1521

Thanksgiving har uppenbarligen varit ett populärt skönlitterärt ämne  jag skulle förmodligen kunna hålla på till nästa Thanksgiving om jag började nu, och läste allt jag hittar om denna helg. Eftersom O. Henry hör till mina favoriter så tänker jag börja med hans "Two Thanksgiving Day Gentlemen sedan får jag se om jag fortsätter på tacksamhetens bana, eller om det blir något mer söckent.


Vet du förresten att novemberkaktus ibland kallas för "Thanksgiving Cactus"?

2 kommentarer:

  1. namnet passar ju bra... påskkaktus, kul med ord, maken håller på att lära sig hindi, låter inte så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Oj, så imponerad jag blir av makens språkstudier! Jag har nosat på många språk, men aldrig drömt om hindi.
      Ja, ordbruk är både roligt och intressant.
      Margaretha

      Radera