måndag 19 mars 2018

The Plea — novellutmaningen

35. Läs en novell av en amerikansk författare — "The Plea" ur novellsamlingen "Lifted Masks",1912, av Susan Glaspell

"I know how things can be—for women. I tell you, it's queer, Mrs Peters. We live close together and we live far apart. We all go through the same things—it's all just a different kind of the same thing." 
                                                                      Trifles, Susan Glaspell

Trial Scene, 1904 
Jean-Louis Forain

Efter att ha varit en välkänd och uppskattad författare föll Susan Glaspell i glömska tämligen snabbt efter sin död 1948 — men tack vare det nyvaknade intresset för kvinnohistoria på 1970-talet, har hon med rätta, blivit återupptäckt och betraktas nu som en av de första feministiska amerikanska författarna.
Redan i sina sena tonår försörjde hon sig som journalist, vilket bland annat innebar att hon bevakade rättegångar. Som 24-åring hade hon avslutat sina universitetsstudier och valde att lämna journalistiken för att ägna sig uteslutande åt skönlitteratur.
Sitt genombrott fick hon med skådespelet "Trifles", i vilket hon hade huvudrollen vid uruppförandet. 
Jag hade svårt för att välja vilken av hennes noveller jag skulle sätta upp på den här listan, men valde till slut "The Plea", som jag tror representerar mycket av det Susan stod för, och ville framhålla i sitt författarskap. Det är en relativt kort novell, där vi får följa en rättegång — målet gäller en mycket ung pojke som mördat sina föräldrar. Försvararen får åklagaren, och läsaren, att fundera över vad som fick pojken att utföra morden.
Det gläder mig att många av hennes verk finns på nätet, både att läsa och att lyssna till. 
LibriVox har 23 verk av henne, däribland "The Plea", som tar 19 minuter att lyssna till.

Tystnar jag helt så vet ni varför!

Lästa noveller:

8. Läs en novell om en hemlighet  "The Guilty Secret"— av Charles Paul de Kock ur International Short Stories: French, från 1910.
19. Läs en novell där någon dansar — The Dancer In Red  and Other Stories, 1906, av Fergus Hume
3Läs en novell med bokstaven X i titeln  The History of Professor De Laix, 1992,  av Robert Harris ur novellsamlingen "Stories From the Old Attic".
5Läs en novell som utspelar sig under en högtid — "Legenden om julrosorna" ur En saga om en saga och andra sagor! av Selma Lagerlöf.
 1Läs en novell med något från växtriket i titeln — "Rosen och vinden" ur "Silkesmattan", 1941, av Jascha Golowanjuk
11. Läs en novell med något från rymden i titeln  — Aftonstjärnan av Dan Andersson ur Posthuma noveller (1922).
4. Läs en novell av en Nobelpristagare — Et Styggt bardomsminne, 1889, av Bjørnstjerne Bjørnson.
14. Läs en novell av en författare som gett ut mer än tio böcker — "The Liberry" ur novellsamlingen "The Lucky Number" av Ian Hay.
29. Läs en novell som översatts från spanskan —"The Tall Woman" av Pedro Antonio De Alarcon ur novellsamlingen Stories by Foreign Authors: Spanish, by Various, 1898.
39Läs en novell där någon dricker kaffe eller te — Glory in the Daytime ur novellsamlingen "After Such Pleasures" av Dorothy Parker.
37. Läs en novell vars titel börjar på samma bokstav som författarens efternamn — Rädslan ur novellsamlingen "Utsatt till vargarna" av Per E. Rundquist från 1950.
36Läs en novell om kärlekslycka — The Most Wonderful Woman ur novellsamlingen "Across the Years", av Eleanor H. Porter.
31Läs en novell där någon flyttar — "Kattresan" av Jan Fridegård, ur novellsamlingen "Noveller".


6 kommentarer:

  1. Nu har jag lyssnat på första novellen. Rolig, sorglig och gav mig en del att tänka på. Jag kommer absolut att lyssna ut boken!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Gläder mig åt att du hittade något som du gillar!
      Margaretha

      Radera
  2. jag har också börjat läsa henne. Har inte kommit så långt men hon verkar intressant.
    jag har inte läst något av henne tidigare, så det är roligt att hitta något nytt.

    jag är med dig i mina tankar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Debbie,
      tankarna behövs, tingen fortsätter att obstruera!
      Margaretha

      Radera
  3. Hur trevligt att du skriver om Susan Glaspell. Vi lär ut om henne på min kurs, men många känner inte till om henne.
    Wendy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Roligt att höra att man läser henne på universiteten. Här är hon tämligen okänd - än så länge.
      Margaretha

      Radera