onsdag 19 juli 2017

Grattis Archibald!


Archibald Joseph Cronin 
19 juli 1896 – 6 januari 1981

Undrar om någon läser Archibalds böcker nu för tiden. Inte ens i mina tonår, då jag läste honom, var han längre populär — men han var rikligt representerad i våra hyllor, så jag plöjde igenom hans böcker. Så här många år efteråt kan jag inte redogöra för någon av dem, men jag mins enstaka episoder väl. Som när en läkare blir tvungen att operera en arbetare i mörkret i en kolgruva. Eller hur arbetarpojken får en rival om den vackra flickan, av en överklassyngling. 
Archibald var själv läkare, sin första bok skrev han under en lång konvalescens, och när den omedelbart blev en säljsuccé, fortsatte han att skriva.
Böckerna om Dr. Finley blev till en populär TV-serie — Wikipedia säger att doktorn var en fiktiv figur, men min skotska väninna säger att han var baserad på hennes farfar.
Det verkar inte som någon av hans böcker finns utlagda på nätet, men Bokus och Adlibris har en del av dem — men många är rätt dyra, så den lässugne gör nog bäst i att köpa dem antikvariskt eller be att biblioteket rotar fram dem ur magasinet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar