torsdag 30 mars 2017

Fästligt?

nej, inte särskilt festligt att vi nu närmar oss fästingsäsongen med stormsteg (eller redan är här, beroende på var man bor). 
en 2 mm stor fästing

 Så jag läser med intresse den här artikeln, om hur man kan skydda sig mot dessa kryp. Där kan man lära sig vilka dofter den ogillar, och så ett sätt att se om man härbärgerar några snyltgäster  något som jag tänker prova. Någonstans har jag en sån där rulle, med en kletig yta, som är avsedd att avlägsna skräp från kläderna med.
Drar man den över kläderna med jämna mellanrum, kan man befria sig från eventuella fripassagerare. 

8 kommentarer:

  1. Bra tips!
    Har sparat artikeln, och ska skaffa avskräckande dofter.
    Tack!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Jag har också sparat - det gäller bara att minnas att jag gjort det - när jag behöver det.
      Margaretha

      Radera
  2. Dom är så himla läskiga!!!!!
    kramis
    Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellen,
      Det är ju inga kramdjur precis - ändå kan vi vara tacksamma här i Sverige att vi inte har mycket annat än fästingar och huggormar som kan vara farliga.
      Margaretha

      Radera
  3. Usch, vilken obehaglig bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Nej, de blir ju inte vackrare i närbild!
      Margaretha

      Radera

  4. Lavendel, citron och roller ska jag testa. Rollern är säkert jättebra i sammanhanget. Tack för tipset!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Tur att dofterna är sådana vi människor, för det mesta, gillar.
      Jag ska prova när jag far ut i skärgården.
      Margaretha

      Radera