torsdag 24 december 2015

Kortkort om kort

 Här sitter jag vid köksbordet och filosoferar över julkort — både sådana jag fått och sådana jag gjort — just nu är jag mest rörd över att så många av mina vänner fortsätter att skicka riktiga julkort fast jag lade ned min julkortstillverkning för flera år sedan. 
Och jag läser på nätet att jag inte är ensam om att inte längre låta posten bära ut mina julhälsningar. För postburna julhälsningar minskar, efter att ha nått sin kulmen 1996, då man skickade 62 millioner kort, i Sverige, så sändes bara 39 millioner julkort 2007, vilket är den senaste siffran jag hittar.
 Det sägs att det här kortet, från 1843, är det allra första julkortet. Det gjordes av den brittiske konstnären John Callcott Horsley, trycktes i 1000 exemplar och handkolorerades. Det väckte en viss uppståndelse eftersom en liten flicka, i bildens mitt, bjuds att dricka rödvin. (Enligt "Världens Historia", en inskränkt reaktion).
 Men inte förrän 1875 började julkort massproduceras, detta i U.S.A., av en tyskfödd man vid namn Louis Prang.
I Sverige var det Axel Eriksson som 1898 började trycka upp julkort på sitt konstförlag, och knöt den då nyutbildade Jenny Nyström till sig.

2 kommentarer:

  1. God Jul Margaretha!
    Vi borde kanske återinföra kortskrivandet igen, så som det var innan Internet tog över?
    Ha en skön afton!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det har jag tänkt många gånger - men det blir bara enstaka brev och kort. Men med tanke på allt brevpapper som fyller mina lådor, borde jag återgå till handskrivna brev och kort.
      Allt gott!
      Margaretha

      Radera