lördag 26 december 2015

Att sia

har alltid varit populärt.
x
Och här sitter jag och funderar över varför man säger "att sia om framtiden" — vad annat kan man sia om?
Nåväl, vad man än säger, så har det nog alltid varit populärt att fundera på hur framtiden kommer att gestalta sig — ibland den närmaste framtiden, men ofta har det rört sig om en avlägsen framtid. Då tänker jag på alla böcker som skrivits om hur vår vardag kommer att se ut om hundra år — som William Morris "News from Nowhere", Harry Martinsons "Aniara", Karin Boyes "Kallocain"... Jag märker att det rinner till fler titlar änvad som är rimligt i ett inägg som inte ska handla om böcker, kanske blir det ett eget inlägg.
För det jag tänkte ägna mig åt idag är hur några konstnärer tänkte sig att världen skulle se ut år 2000. Bilder som trycktes och bifogades i cigarraskar, och som började säljas lagom till Världsutställningen i Paris 1900. Tyvärr framgår det inte vilka konstnärerna var, den enda konstnären som nämns vid namn är Jean-Marc Côté, men vem som målat vad, vet jag inte.
Döm själva hur träffsäkra profetiorna var.


 De här hönsen har det nog bättre än dagens burhöns, fast tösens klädsel skulle nog kunna vara mer ändamålsenlig  men inte mer pittoresk.
 När såg du senast skylar eller höstackar på fälten?
 Mobila hem är väl populärt.
 Flygande brandmän torde vara utomordentligt praktiskt när sköna damer ska räddas från brinnande hus.
 Här verkar musiken inte så värst levande.
 Vad ska man kalla det här — "fiskrace" på havets botten?
 Flygpost.
 Luftburen taxi, vore säkert bra i dagens storstäder.
 Och i så fall behövs säkert flygande trafikpoliser.
 Barberare hör väl till ett nästan utrotat släkte.
 Föredrar alla gånger min egen enklare metod att göra min toalett.
 Medger att jag inte riktigt förstår hur de här skräddarna arbetar, konfektion verkar inte ha funnits som ett alternativ.
 Den här bilden från skolans värld (med bara gossar), får mig att tänka på Elsa Beskows "Doktor Klokamundus Uppfinning" från 1919.
Att frun i huset själv skulle städa var tydligen inte att tänka på  inte ens med hjälp av denna maskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar