måndag 13 april 2015

Lagsport

 Den stora N. M.-finalen i bandy mellan Uppsala-Kamraterna och 
Slottsbron blev oavgjord med 1-1. Om väderleken inte lägger 
hinder i vägen lär det därför bli en finalmatch till; 
man delar nämligen inte gärna på guldet och segeräran.

Man behöver inte vara det minsta intresserad av sport för att ha hört talas om läktarvåld och ett provocerande språk i samband med matcher. Att då hitta den här 81 år gamla bilden, sätter fart på funderingarna. Min första undran är ju om det var lika idylliskt som det ser ut. Men även om det inte var det, är jag övertygad om att skillnaden var stor — och då infinner sig nästa fundering: när och varför började förändringen mot dagens våldsamma spel och grova språk? 
Den, som liksom jag, inte vet något om bandy, kan bilda sig hos Wikipedia. Det var mer intressant än jag kunnat föreställa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar