söndag 5 oktober 2014

Bokåterbruk

Nu vill det sig inte bättre än att jag städat i år. Det är livsfarligt, jag hittar ingenting — så det bokåterbruket jag obetänksamt lovade att återkomma med, får anstå. Kanske kommer det fram, när jag leter efter något annat.
Men pysselmakterna är med mig, när jag letade efter helt andra saker, ramlade jag över en pysselsida med tips inför Halloween. Ett av förslagen använder sig av bok- eller tidningssidor, och jag norpar genast idén.

 Men istället för att göra en pumpalykta, gör jag en lykta för tebordet. Möjligheterna är oändliga, men det är inget pyssel för små barn, eftersom det krävs en skarp kniv och skaplig motorik.
 Jag var glatt överraskad när jag hittade både skärmatta och kniv, där jag förväntade mig att hitta dem! Följ länken om du vill ha en detaljerad beskrivning.
För att inte bli bländad av ljuslågan, lade jag en kompress bakom tekannan.

På tal om böcker vill  jag visa den här fina biblioteksskylten. Tyvärr var jag bara i Harrisville över dagen (för att besöka ett spinneri), och biblioteket var inte öppet, så jag vet inte om insidan var lika fin som skylten.
Jag funderar vidare på alternativa användningsområden för dåliga böcker. Tror ni att man skulle kunna göra en bokhylla av böcker?

6 kommentarer:

  1. I mitt fattiga studentliv byggde jag bokhyllor av tegelstenar och enkla hyllplan. Tegelstensböcker borde duga lika bra! Eller att limma ihop tunnare lika dåliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Ja just det, sådana har jag också byggt, både med tegelstenar, klossar och burkar. Den i hallen byggde jag inte upp, när hemtjänsten kört in i den för tredje gången.
      Undrar bara om man även skulle kunna få till hyllplanen av böcker?
      Margaretha

      Radera
  2. Att städa kan nog vara litet farligt om man har många saker. :) Jag städade ibland min pappas rum - tillsammans med honom - och det höll sig så kanske en vecka. Sedan var det något "kaosartade" tillbaka.
    Varför inte göra en bokhylla av böcker? Det gäller bara att man inte vill läsa en av böckerna som håller den uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Tror inte att jag skulle komma på tanken att göra en bokhylla av läsvärda böcker.
      Margaretha

      Radera
  3. På bokloppiset i Hjulsjö (Bergslagens största bokloppis) kan man få fler idéer. Där bygger man både gruvgångar och rostugnar av böckerna. Trevligt arrangemang, kulturaktiviteter och – förstås – massor med böcker. Och vill man kan man fylla bilen och åka dit och lämna sina överblivna böcker. http://na.se/nyheter/hallefors/1.2125365-arets-bokloppis-ska-invigas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det vill till att man har stora utrymmen om man ska konkurrera med Hjulsjö, när det kommer till bokbyggen.
      Fast på tomten skulle jag förstås kunna bygga en friggebod av böcker.

      Radera