fredag 6 december 2013

Fler minnen

 Det var fler minnen, som dök upp, än det jag skrev om senast, sedan jag kryssat runt bland alla vävtanter. Jag känner flera vävfarbröder, men jag hittar inte deras eventuella bloggar.
En av dessa yrkesskickliga män är William — inte Bill, sa han när han presenterade sig. På en konferens, jag besökte, höll han ett utmärkt föredrag om att väva med fint garn (tunna trådar alltså). Han påpekade att det inte är en komplimang om någon frågar om du vävt vad du har på dig. Det ska inte se hemvävt ut! Dina vävar ska vara så osannolikt välgjorda och vackra att ingen kan tänka sig att du kan framställa något liknande.
 Det fick mig att minnas min allra första väv. Jag hade tagit över en äldre släktings vävutrustning, och en hel del garn. Garnet var gammalt redan då och bomullsgarnet låg på härvor. Jag bobbinade det utvalda bomullsgarnet (24/2), och drog ensam på och satte upp några meter randig varp. Okunnighet är många gånger en fördel, jag visste visserligen att man brukade vara två när man satte upp en väv, men inte att somliga ansåg att det var näst intill omöjligt att göra det på egen hand. (Jag har förresten fortsatt med att sätta upp mina vävar utan hjälp). När min far hörde att jag började dunka och slå, kom han för att se hur det gick för mig. Jag hade väl vävt tio, kanske femton centimeter, far tittar kritiskt på väven, och säger utan att vara ironisk eller försöka vara lustig "när mamma vävde, hade hon alltid raka kanter"! 
Övning ger färdighet, efter ytterligare en decimeter började kanterna arta sig, och innan varpen var slut, hade jag riktigt prydliga stadkanter. Men jag har inte nänts sätta saxen i detta förstlingsverk, utan har fodrat en matsäckskorg med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar