måndag 7 januari 2013

Stolar på höjden,

eller bredden?
de stolar jag tänker på, är av en mycket
äldre modell, utan metalldelar


På sistone har man, på nyheterna, talat mycket om folk som sitter på dubbla stolar. Jag ser framför mig hur någon sitter på den där sortens obekväma stapelbara stolar, som ofta förekommer i föreningssammanhang.
Och jag blir väldigt osäker om man alltid har sagt så. Sa' man inte att man satt på två stolar förr.
Det kan naturligtvis vara samma sak, men i det senare fallet visar min inre bild, en person som sitter på två bredvid varandra stående stolar. Det är en större konst, än att sitta på ett par staplade stolar, eftersom man lätt hamnar mellan stolarna.
Är det två olika uttryck, eller ett som förvandlats?

7 kommentarer:

  1. Men visst sitter man på två stolar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninna,
      Det var då för väl att jag fick det bekräftat - tack!
      Margaretha

      Radera
  2. Nog var uttrycket att sitta på TVÅ stolar, inte dubbla.
    En som skulle behövt två pga sitt omfång var den skånske skådespelaren Bengt Åke Bengtsson. Jag såg honom på Malmö Stadsteater i min barndom och han hade en extra bred stol. Det är det enda jag minns av föreställningen .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det var väl det jag trodde.
      Det är lite otäckt hur ett extremt utseende kan få en att bara se det, och inte till vad personen säger eller gör. Jag minns en extremt fet museiman, kunnig, trevlig och rolig - men det tog ett tag innan jag insåg det, eftersom jag i början först bara såg den enorma kroppshyddan.
      Margaretha

      Radera
    2. Kom på att jag stavat honom fel. Benkt Åke Benktson skrev han sig.Och eftersom jag såg honom i Malmö måste det ha varit före 1957 för då dog han. Han var där bara några få år som lärare på teaterutbildningen, står det på Wikipedia, i alla fall.

      Radera
  3. Visst är det "på två stolar"! Jag har också reagerat på att man använder "dubbla stolar" i stället. Och ibland det ena uttrycket i en tidningsrubrik och det andra i själva artikeln. Jag har inte fört någon statistik över detta men tror rent spontant att rubriksättarna har "två stolar" medan texten har "dubbla". Kanske för att rubriker behöver vara kortare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Skönt att jag inte är ensam om att reagera - man blir ju tyvärr lite avtrubbad, så när jag har hört det felaktiga tillräckligt ofta, blir jag osäker på hur det ska vara.
      Så det kanske är för att det går snabbare att säga dubbla, än på två stolar, som nyhetsfolket på radio säger det. Mycket plausibelt, de talar ju i snälltågsfart för att klämma in så mycket som möjligt på den tilldelade tiden.
      Margaretha

      Radera