onsdag 6 juni 2012

Tappra vänner



Trots att jag försummar mina krukväxter å det gruvligaste, muntrar de upp mig och förgyller min vardag.
Jag har ett fönster full med Aloe massawana, växter som ytterst sällan har fått en skvätt vatten — än mindre omtanke och uppmärksamhet. Ändå blommar de regelbundet, ofta flera av dem samtidigt, det är imponerande när tio krukor samtidigt ståtar med stänglar med brandgula små klockor.
I går när jag beundrade dem, och tackade för deras uthållighet, föll min blick på en lika försummad kaktus, och jag upptäcker att den också blommar. Mig veterligt, har den inte gjort det tidigare. Ljuslila blommor i toppen på kaktusen. Ska så småningom konsultera min kaktuslitteratur, för att se om jag kan få ett namn på den.


Som om dessa under inte var nog, har jag en urgammal svärmors tunga, som för flera år sen föll isär. I väntan på att få tid (lust, ork) att plantera bladen som lossnade, satte jag dem bara i en vas med vatten — där står de fortfarande. Och blommade nyligen, precis som påskkaktusen (vad jag tror är en påskkaktus).
Bilderna från nätet.

4 kommentarer:

  1. Förmodligen dör fler krukväxter av "övervård" än misskötsel!
    Har aldrig ens hört talas om att en svärmorstunga blommat! Min svägerska har sådana och jag har aldrig varit frestad att be om ett skott.
    Men jag flera kaktusar som jag missköter allt vad jag orkar och de blommar synnerligen rikligt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det är nog sant att fler växter dränks än torkar bort. Fast jag har nog lyckats svälta ut några (men bara några) också. Funderar på om jag skulle kunna flytta ut några av krukväxterna för sommaren. Fast jag får nog ha ett öga på temometern, nätterna är kalla.
      Jag förstod, när jag seglade runt på nätet, att svärmor blommar oftare än man tror, även om det inte är mycket vanligt. Doftade gjorde blomman också.
      Margaretha

      Radera
  2. Du verkar vara av samma kaliber som jag när det gäller krukväxter, men kanske att du är tursammare.
    Fast min novemberkaktus (tror jag att det är) blommar fortfarande. Det har blommat hur länge som helst. Den har nog hängt upp sig på något sätt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,
      Vet inte om det är tur, eller ren godhet från växternas sida - vilket det än är, uppskattar jag det!
      Margaretha

      Radera