måndag 17 juni 2024

förhäxad genom trollsånger

 


Ja, för så säger SAOB att galen betyder. Att jag slog upp ordet beror på att jag sedan tidigt i våras har varit omgiven av flera ovanligt högljudda och ihärdiga gökar. Så nu vet jag att galen har med ordet gala att göra — och även om vi nu för tiden bara anser att tuppar och gökar gal, så använde man gala om kvitter i största allmänhet.


”Lärkan drillar och göken han gal” sjunger Glunten, och det var Kellgren som konstaterade att ”Man äger ej snille för det man är galen”.

Ordet har hängt med sedan senare hälften av 1300-talet — men jag förmodar att vi människor var galna långt dessförinnan.

Fast att ”hoppa i galen tunna” lär vi ha börjat med först 1640.


Det finns en hel del, mer eller mindre (mest mer), märkliga dikter, essäer och noveller om galenskap. Förhoppningsvis ska jag få tid att ägna mig åt de skriverierna framöver.

Vill du ha liten galen förströelse, kan jag rekommendera ”Crazy Rhythm” av Frederick Shiller Faust.






2 kommentarer:

  1. Tänk att det går att säga något intressant om oss galningar!

    Pia

    SvaraRadera
  2. Pia,
    Undrar om det inte finns mer intressant att säga om de galna, än de ogalna.
    Margaretha

    SvaraRadera