tisdag 7 maj 2024

Ett slags numerologi

blir det i dag, ity Ugglanoboken har bett oss plocka ut bok 3, 14 & 23 från
någon/några hyllor.

Rustic Happiness, or Father and Child, 1828 William Mulready

I like books. I was born and bred among them, and have the easy feeling, when I get in their presence, that a stable-boy has among horses.

                O.W. Holmes



Dagens trio gav mig en aning beslutsvånda — vilken bokhylla skulle jag satsa på — kunde jag välja tre olika bokhyllor. Ja, tre olika hyllor fick det bli, annars skulle böckerna bli för likartade.

Så jag började med att ta ned tredje boken i hyllan med noveller och essäer.



Det blev Paul Austers ”Den röda anteckningsboken, sanna berättelser” (”The Red Notebook”), en tunn liten bok med korta och intressanta berättelser. 


Mycket läsvärd, som mycket annat han skrivit.

När jag skrivit det här, satte jag på radion och fick höra att Paul Auster dött i natt (30 april).




Därefter valde jag att räkna böckerna i hyllan med skönlitteratur på svenska — bok nummer fjorton visade sig vara ”Ett enda år”, av Svetlana Allilujeva (Joseph Stalins dotter). 


Året hon berättar om börjar i december 1966 när hon flyr från Sovjetunionen.




Jag har en hylla för böcker som jag inte riktigt vet vart de hör — ibland för att de är svåra att klassificera, andra gånger för att jag inte ids hämta en stege för att kunna ställa boken där den bör stå, eller för att den inte för rum på rätt plats. 



I den hyllan fann jag bok 24: ”Ett år med min trädgård” av Karel Čapek, och med 


illustrationer av Joseph Čapek. 

Ett brödrapar som jag tycker mycket om, och har skrivit om tidigare.


En charmig bok med härliga vinjetter.




15 kommentarer:

  1. kul trio, trevligt att titta i andras bokhyllor, vi bodde tre generationer på hotell Havanna i Varberg förra helgen, böcker i alla rum, man fick ta med sig hem några, hittade intressanta. Femtonåringen hittade poesi.

    Inte lätt att klassificera böcker. Paul Auster finns i min bokhylla, dock inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Vällästa gamla böcker i bokhyllorna på hotell och pensionat kan få mig att vilja förlänga vistelsen där.
      Ja, vad gör man av böcker som passar in på flera ställen?
      Margaretha

      Radera
  2. Så trevligt att få titta in i dina bokhyllor! Austers bok skulle jag gärna vilja läsa - har läst en del annat av honom, men inte just Den röda anteckningsboken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Skulle inte tro att Austers ”anteckningsbok” är svår att få tag på — jag kollade aldrig det.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag har inte läst dina böcker, men det var kul illustrationer i den tredje boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Visst är vinjetterna fina — men Joseph lämnade även efter sig fina målningar. Finns på nätet.
      Margaretha

      Radera
  4. Här blir man verkligen nyfiken. Paul Auster vill jag läsa mer av Svetlana Allilujevas bokbloggare jag mycket nyfiken på. Tack för spännande tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Båda böckerna borde vara lätta att få tag på — värre är det att få tid att läsa dem.

      Stavningskontrollen är ofta övernitisk, ibland så till den milda grad att man inte förstår vad man har skrivit.
      Margaretha

      Radera
  5. Mösstanten igen. Bok ska det naturligtvis vara.

    SvaraRadera
  6. Tack för jätteintressanta tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      I bästa fall får du kanske till en lucka i livet där du hinner titta närmare på någon av dem.
      Margaretha

      Radera
  7. Auster gillar jag — fast jag visste att han var sjuk var det lite chockartat att höra om hans död.
    Har en känsla av att usa utnyttjade Alliluyeva i skumma syften för att visa Sovjet hur bra vi hade det i staterna!
    Bröderna Čapek är fantastiska, jag köpte boken Hunden och kattens äventyr till Kate, när du hade bloggat om den.
    Ta det nu lite piano, blogga när du får tid, orkar, och kan koppla upp dig!
    love and hugs
    Debbie

    SvaraRadera
  8. Debbie,
    Precis så kände jag också.
    Stackars Alliluyeva, fick det nog aldrig så bra som hon hoppats.
    Hunden & katten är en söt bok, som säkert håller för ännu en generation.
    Du anar inte så lugnt jag tar det — kan jag inte koppla upp mig kan jag alltid sova. Men nu ska jag se om koppleriverksamheten har återuppstått.
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Jag har läst flera böcker av Auster men kommer inte riktigt ihåg om jag läst den du har med.

    SvaraRadera
  10. Cinnamon,
    Du får kolla — har du inte läst den så är det ju lätt avhjälpt.
    Margaretha

    SvaraRadera