tisdag 30 januari 2024

Saga, berättelse & historia

 

The interior of the Logan Library Philadelphia, with the librarian LLoyd Pearsall Smith at his desk, 1880  

 George Bacon Wood


“A library is not a luxury but one of the necessities of life.” 

              Henry Ward Beecher



Mitt första val bland de otaliga böcker som passar in på dagens tema, är Barbro Alvings ”Klipp ur nuets historia”, ett urval av artiklar, om aktuella händelser, hon skrev mellan 1925 och 1854.

De flesta av er känner säkert till mycket av det hon skrev om.





Min pennas saga

Fredrika Runeberg sörjde i hela sitt liv att hon inte fått en lika grundlig utbildning som bröderna.

Som gift fick hon nöja sig med att stå i skuggan av sin man som hon hjälpte med översättningar och redaktionellt arbete.

Inte förrän hon var över 70 år skrev hon sina memoarer.



Så slutar jag med en deckare, ”Murder Spins a Tale” av Veryl Anne Grace, (finns hos adlibris)

Ett mord i textil miljö — en miljö som författaren känner innan och utan.

Här har jag skrivit om boken tidigare.



Varje tisdag uppmanar Ugglanoboken oss att rannsaka våra läsminnen, och föreslå tre böcker på ett givet ämne — orden för dagen är berättelse, saga och historia.

22 kommentarer:

  1. Runeberg har jag ju läst, på finska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Jag är tacksam för att paret Runeberg skrev på svenska, annars hade jag inte haft en chans att läsa deras böcker!
      Margaretha

      Radera
  2. Bang riskerar att bli bortglömd. Hon är en strålande förebild och ikon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Misstänker starkt att Bang redan är bortglömd hos de flesta i generationen efter oss.
      Margaretha

      Radera
  3. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Då har du gott om läsvirke för lång tid framöver!
      Margaretha

      Radera
  4. Det verkar vara en trevlig och varierad trio. Deckaren verkar särskilt trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Deckarfantaster skulle nog tycka att ”Murder Spins a Tale” är för tam, men jag roas av miljöbeskrivningarna, djuren och , naturligtvis, det textila.
      Margaretha

      Radera
  5. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Du behöver inte sakna något att läsa på ett bra tag.
      Margaretha

      Radera
  6. Ett mord i textil miljö - det gjorde mig nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotten,
      Alla tre böckerna om Martha, hennes vänner och djur, finns hos Adlibris. Jag vet att Veryl börjat skriva på en fjärde bok, men den tycks inte finnas — än.
      Margaretha

      Radera
  7. Ååååh, Bang. Vad fint att det går att läsa på nätet så att jag slipper gräma mig över min korkade bokplanering som verkar innebära att allt läsbart finns i lässtugan på landet och inget här i stan där jag är nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Visst är det fantastiskt med alla böcker som finns att läsa på nätet! Fast en del är rätt besvärliga att läsa, beroende på formatet.
      Margaretha

      Radera

  8. Jag är så dålig på att kommentera, men jag löser alla dina inlägg och tänker att jag ska kommentera!
    Bangs bok har jag faktiskt för hon är en stor favorit här. Fred träffade henne faktiskt några gånger genom jobbet.
    Runebergs bok är ju rätt kort, så jag tänkte titta på den.
    Jag är urdålig på engelska, så det tar emot att läsa böcker på engelska. För att tala om alla radioprogram där de inte ens översätter vad folk säger på engelska.
    Hoppas allt är väl!
    Eva

    SvaraRadera
  9. Eva,
    Jag hör också till den rätt stora skaran som bara tänker kommentera.
    Margaretha
    0

    SvaraRadera
  10. Runebergs bok blir jag nyfiken på! Gillar målningen från Logan Library.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Fredrika var en spännande kvinna som nog skymdes av sin man.
      Visst är målningen fin — och roligt att LLoyd Pearsall Smith kom med på bilden!
      Margaretha

      Radera
  11. Fast nuförtiden brukar folk säga att Runeberg kommer man ihåg tack vare Fredrika Runebergs bakverk, Runebergstårtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara,
      Man kanske kommer ihåg Runeberg tack vare bakelsen/tårtan — men får bakverket folk att läsa Runeberg?
      Margaretha

      Radera
  12. Jag har aldrig läst men känner igen författarna.

    SvaraRadera
  13. Christina,
    Då gäller det bara att du skaffar dig tid att undersöka om någon av författarna verkar inbjudande nog.
    Margaretha

    SvaraRadera