tisdag 21 november 2023

Bannlysta böcker


Listan på förbjudna böcker är milslång — och obegriplig.
För nog är det svårt att förstå att ”Bröderna Lejonhjärta” var förbjuden i det som var Tjeckoslovakien, därför att regimen fruktade att den kunde inspirera folket till att göra uppror mot de styrande!
Tilläggas bör att efter kommunistregimens fall kunde boken säljas i Tjeckoslovakien.


Många är barnböckerna som under åren blivit förbjudna, som böckerna om ”Bad Kitty” av Nick Bruel. Kitty är en liten svart katt som ställer till med en hel del oreda, förutom att hon är kinkig med maten — och vilken katt är inte det? — dessutom svär hon!

Sex, ras och historia anses av många amerikaner som olämplig läsning för barn, och som föräldraorganisationer har en hel del att säga till om, så plockas ofta böcker med sådant innehåll bort från skolbiblioteken. Så när en mellanstadielärare i Texas berättade om Anne Frank, och visade hennes dagbok, fick han sparken.



En bok som varje ung människa bör läsa!


Adventures of Huckleberry Finn”  kom ut i februari 1885, och redan i mars samma år, förbjöds den första gången — men långt ifrån den sista.

Anledningarna har varierat under åren:

”trash” and “suitable only for the slums,” skrev en recensent när boken först kom ut.

Senare har andra fallit in i protestkören, kallat boken ”racist, coarse, trashy, inelegant, irreligious, obsolete, inaccurate, and mindless.”

(Ordet ”nigger” förekommer 213 gånger).




Adventures of Huckleberry Finn

Mark Twain



22 kommentarer:

  1. intressant tema, läskigt och obegripligt, yttrandefriheten minskat drastiskt i dagens USA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, det är minst sagt obehagligt att så många försöker att tvinga på andra människor sina egna värderingar.
      Margaretha

      Radera
  2. Huckleberry Finn och Anne Frank har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Två böcker som förhoppningsvis vidgar unga människors värderingar.
      Margaretha

      Radera
  3. Om vi skulle förbjuda alla böcker som minst en person i vårt land tycker illa om, skulle våra bibliotek vara helt tomma.

    SvaraRadera
  4. Anne Franks dagbok som är så viktig och som kan lära alltifrån barn till vuxna så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Borde vara obligatorisk läsning i våra skolor.
      Margaretha

      Radera
  5. Ditt inlägg inspirerade mig att titta efter vilka som är de mest bannlysta böckerna i USA idag. Insåg att jag faktiskt bara läst en av dem - Toni Morrison, The Bluest Eye - nu vill jag läsa allihop... :) https://pen.org/banned-book-list-2023/ Annika

    SvaraRadera
  6. Annika,
    Visst blir man sugen på att kasta sig över alla förbjudna böcker som man lyckats missa — det enda problemet är tiden, hur i all världen ska man lyckas klämma in ännu mer lästid?
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, herregud! Speciellt inte om man (jag) ska hinna jobba också... /Annika

      Radera
    2. Annika,
      Ja jobbet, detta onödiga (men ibland roliga) gissel!
      Margaretha

      Radera
  7. Huckleberry Finn och Anne Franks dagbok har jag läst.

    SvaraRadera
  8. Cinnamon,
    Ja, tack också liv är det snudd på en bragd att missa dessa två klassiker.
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Förfärligt med alla dessa förbjudna böcker!
    Ha! Jag läste också Sången om den röda rubinen som barn — men den var aldrig förbjuden i Norge, även om den väckte uppståndelse när den kom ut. Och precis som du, så förstod jag inte allt och tyckte den var rätt tråkig.
    Kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Lite trist att Mykle fick så dåligt rykte efter ”rubinen” — han lär ju aldrig ha hämtat sig efter den dåliga kritiken. Han var ju en otroligt begåvad författare.
      Margaretha

      Radera

  10. Äntligen har jag hittat dig, jag har undrat vart du tagit vägen. Mailen till dig kommer i retur och det går inte att ringa till dig.
    Vi saknar dina kloka inlägg i diskussions klubben, nu ska jag läsa din blogg
    stor kram
    Kajsa

    SvaraRadera
  11. Kajsa,
    Ja det var länge sedan — jag är inte ute så ofta på nätet, och är glad om jag kan få till ett inlägg i veckan.
    Förmodligen använder du både en gammal e-post adress & gammalt telefonnummer. Jag har din e-postadress (om du inte nytt), så jag mejlar dig snart (relativt snart).
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Det finns verkligen många böcker som varit förbjudna! Håller med om att alla borde få läsa Anne Frank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Ja, alltför många anser att de är normgivande.
      Är man inte en läsande person så finns det ju andra möjligheter; att lyssna på boken eller se den som film eller teater. De två sista varianterna har jag provat.
      Margaretha

      Radera
  13. Förra julen fick barnbarnen Bad Kitty böcker, och älskar dem! Sis med familj är här ( ungar, madrasser & kläder överallt), hon har med sig en bunt Bad Kitty böcker, varje unge får en var i kväll, resten får de till jul.
    Det är förfärligt med alla förbjudna böcker, har man tur bor man i ett bra skoldistrikt, men sånt kan ändras snabbt.
    Önskar du var hör och kunde dela vår middag med oss!
    love
    Debbie

    SvaraRadera
  14. Debbie,
    Jag förmodar att ni har hunnit till boa constrictor stadiet — hoppas det var gott och att ingen lagt marshmallows och socker på sötpotatisen.
    Och ungarna kan läsa om ”bad Kitty”.
    I år försöker jag vara tacksam utan alla tillbehören.
    kram,
    Margaretha

    SvaraRadera