tisdag 21 mars 2023

Ojämnt falla ödet lotter

och det är just det vi ska tala om i dag, för dagens tema, som Ugglan i sin allsmäktiga vishet gett oss, är ”De fattiga & de rika”.


 Real poverty is lack of books

Sidonie Gabrielle Colette (1873-1954)


På nätet får jag veta att ”Ojämnt falla ödets lotter” är ett finskt ordspråk. Helt övertygad är jag inte, visserligen använde Runeberg det i ”Fänrik Ståls sägner”, 1860:


Ojämnt falla ödets lotter, så en högre vishet bjöd, 
jag fått glans och rika håfvor, du fått ringhet, du, och nöd; 
men det bästa ha vi lika, trohet, aldrig vilseförd, 
ära, med vårt blod beseglad och vårt hjertas vitnesbörd. 


 men redan 1822 skriver Tegnér, i ”Fritiofs saga: ”Ej lika falla ödets lotter”:


Men Hilding sade: ”Fosterson,

den älskog vänd din håg ifrån;

Ej lika falla ödets lotter,

den tärnan är Kung Beles 

Någon som vet varifrån Esaias fick ordspråket — om det nu är ett ordspråk?

Av någon outgrundlig anledning har jag medvetet undvikt att läsa något av Hubert Footner — kanske vetskapen om att han skrev deckare avskräckte mig. Nu vet jag bättre, och gläder mig åt att jag kan se fram emot att läsa fler av hans böcker.

Jag har faktiskt nämnt honom i ett inlägg, och sagt att jag nog inte kommer att läsa honom, trots att han hade en kvinnlig deckare i flera av sina böcker.




Dock inte i ”Sinfully Rich”, från 1940. En bok jag kan rekommendera till andra harhjärtade fegisar, som liksom jag blundar (nästan) när läsningen blir (för) spännande. 

Den här boken utspelar sig i New York City, den som känner till staden kan se för sig hur Mike, amatördeckaren, rör sig mellan kända platser, och hur han träffar kända personer.



Från New Yorks inneställen på 40-talet är det ett rejält skutt till fattigsverige på 17-hundratalet. 

I ”Et Ord för den Fattiga” målar Anna Maria Lenngren upp en bild av något som kanske kan liknas vid dagens situation?


Hå! hå! sade den fattiga Enkan — och kastade en sorgsen blick på det toma brödspettet i taket. Än en gång ransakade hon sin kjortelsäck — men den sista penningen var redan förtärd. Fyra halfnakna små barn tuttrade och qvidde på et halmbolster i et hörn af det oeldade rummet. Hon gick til fönstret och tittade ut genom en fläck som hon flåsade up på den tjocka isen.”

     från ”Et Ord för den Fattiga”


Som vanligt velar jag mellan alla intressanta böcker när jag måste göra dagens sista val; ska jag välja den finländska kvinnosakskvinnan Adelaïde Ehrnrooth, Anne Charlotte Leffler, Vilhelm Ekelund, Werner Aspenström, Love Almkvist eller någon av alla de andra författarna som gett sig i kast med både fattig- och rikedom.


Jag har nästan bestämt mig för att välja klassikern ”Poor Little Rich Girl” av Eleanor Gates. Eftersom jag inte minns så värst mycket av boken ta’r jag en sista titt på den, och minns att jag nog tyckte den var lite väl långrandig, och ännu värre, en riktigt sliskig snyftare.p


Det fick bli Fanny Ferber istället — hon är aldrig sentimental. 




I ”Ginger-Snaps” hittar jag novellen ”Poverty and Independence”, och noterar att även om mycket kunde vara bättre i vårt samhälle, så har mycket blivit bättre sedan Fanny skrev de här berättelserna — i synnerhet för kvinnor.


I DON'T like those sewing-girls," remarked a friend to me. "Why don't they go into some respectable family as chamber-maids, or nurses, or cooks? If they are too proud to to do this, I have no pity for them." Now there is just where the speaker and myself differ. I pity them, because they are too proud to do this. Besides, I do not think it is altogether because the name or position of "servant" is so obnoxious to them. It is the confinement of their position. It is the duration of their hours of labor—extending into the evening, and often till late in the evening, week after week, to which they object; whereas the working-girl in most other departments of service is released at nightfall, and is her own mistress till another day of toil begins. Now, answer me: Were you, and you, similarly placed, would you not desire, even in the face of the drawbacks attending it, your evenings to yourself? I think so. 

   ur ”Poverty and Independence



13 kommentarer:

  1. Det är verkligen många författare som uppehållit sig kring fattigdom och rikedom! Lenngren känner jag ju till förstås, men inte de andra. Blir också riktigt nyfiken på det där ordspråket - ofta är det ju antingen från Shakespeare eller Bibeln, men tror inte det i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan & boken,
      Hela tiden kommer det till ny information på nätet, kanske kan man hitta mer information om det här ordspråket om ett halvår, eller år — om det nu är ett ordspråk.
      Hittar man inte vad man söker i bibeln så visar det sig ofta vara Billy Boy som sagt det. Fast nu med tillgång till nätet så har jag upptäckt att det finns en handfull andra, mer eller mindre kända, personer som ligger dessa båda storheter hack i häl.
      Strindberg är en av dem, han tycks ha yttrat sig om det mesta.
      Margaretha

      Radera
  2. Ett underhållande och upplysande inlägg som vanligt hos dig, med för mig både kända och okända och okända författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Kanske något av dem kan leda dig på nya vägar.
      Margaretha

      Radera
  3. Tegnérs Fritiofs saga har jag inte närläst, borde kanske plocka fram ur bokhyllan, mer bekant med Anna Maria Lenngren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, och min personliga uppfattning är att Anna Maria är den mest givande av dem.
      Min mor hade en väninna som upptäckte ”Fänrik Stål” i sin barndom, och som se’n kom att följa genom genom livet som favoritbok. Lite svårt att förstå, undrar om det var därför att utbudet av andra böcker inte var så stort i hennes barndomshem.
      Margaretha

      Radera
    2. var nylige på Göteborgs konstmuseum och såg Albert Edelfelts illustrationer till Fänrik Stål

      Radera
  4. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  5. Jag trodde Olika falla ödets lotter var ett ordspråk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotten,
      Frågan är bara vem som sa’ det först.
      Margaretha

      Radera
  6. Vad roligt med fler som uppmärksammar Anna Maria Lenngren! Jag har just gett ut ett album som heter "Skymningens röst: dikter av Stagnelius, Lenngren och Bremer". Vore jättekul om du ville lyssna! :) https://open.spotify.com/album/6kBh1ma6CnvZk5Y4IN7Glo?si=LtwWugA7T5CaXLQaiAacUQ

    SvaraRadera
  7. Rebecka,
    Jätteroligt att höra!
    Både Anna Maria och Fredrika hör till favoriterna som jag ständigt återkommer till.
    Ledsen att du fått vänta på mitt svar — jag hade datorproblem och kunde inte lyssna på ett album.
    Margaretha

    SvaraRadera