lördag 4 december 2021

Lördag med Gutenberg


som i dag förefaller försöka kompensera för att det en tid varit glest mellan de riktigt intressanta böckerna — från min synpunkt sett.


                Woman Looking at Books

                Henry Straker (1860-1943)


“No matter how busy you may think you are, you must find time for reading, or surrender yourself to self-chosen ignorance.” 

      Atwood H. Townsend



Högt upp på dagens läslista står Charlotte Perkins Gilman.

Jag har en känsla av att hon uppmärksammats en hel del på sista tiden, att hennes novell ”The Yellowjackets Wallpaper”, läst i radion. Det är en rätt otäck historia, baserad på hennes egna erfarenheter av en postpartum psykos, en novell som jag skrev om i novellutmaningen.

Hon var en hängiven feminist som förespråkade total jämställdhet mellan könen: There is no female mind. The brain is not an organ of sex. Might as well speak of a female liver."

För henne var det en självklarhet att det inte skulle vara någon skillnad i klädseln för män och kvinnor, och att jämlikhet förutsatte att man var ekonomiskt jämlik.

Moving the Mountain, 1911

Charlotte Perkins Gilman




En annan feminist och suffragett var Alice Duer Miller, som finansierade sina matematik- och astronomistudier med sitt skrivande.

Things, 1914

 Alice Duer Miller

Redan i inledningsscenen, kan många känna igen sig i Mrs. Royces tankar om dagens ungdomar — i det här fallet, unga flickor.

 


Jag erkänner på en gång att jag inte är någon stor Katherine Mansfield fantast. Nu tänker jag ge henne en ny chans, för dagens bok är en samlingsvolym, med alla hennes noveller.

 The Doves' Nest and Other Stories, 1923

Katherine Mansfield



En finländsk författare finns med bland dagens utbud, Yrjö Hirn, som var en välkänd, kunnig och aktad konst- och litteraturvetare. Han var inte bara kunnig, han ville dela med sig av sina kunskaper, och var en förespråkare av folkbildning, och 1919 reste han som delegat med till fredskongressen i Versailles.

The origins of art; a psychological & sociological inquiry, 1900

Yrjö Hirn



Om Sinclair Gluck vet jag näst intill ingenting, men tänker ge honom en chans — trots att jag inser att att ”Shadow in the House” är en deckare, eftersom redan innan boken börjar, finns där en planritning av ett hus.

Shadow in the House, 1929

Sinclair Gluck


               Musical on the way home 

               Hugo Mühlig


Why does a person love his sweetheart, his food, his safety, his social fellowship, his communion with nature, his God, approaches to the ultimate goals of truth, goodness, and beauty? The answer to each of these is a long story, involving not only common sense and scientific observation but a profound intuitive insight, a self-revelation. In all, it will be found that love is a favorable response, a reaching out for the satisfaction of a fundamental human need, an effort to secure possession, and a willingness to give an equivalent, indeed a more or less unconditional surrender.

Så inleder svenskamerikanen Carl E. Seashore (ja, just det, född Sjöstrand). Kanske ligger den på en för hög nivå för mig, men som jag ofta har grunnat på varför en del musik berör mig djupt, medan jag är likgiltig för annan, så får boken ligga kvar på läslustan.


.Why We Love Music, 1941

Carl E. Seashore



En bok med den ödesdigra titeln ”1914”, tycker jag nog kräver lite uppmärksamhet. 

En intressant författare, som jag inte läst något av tidigare, om man inte räknar med tidskriften ”The Idler”, som han startade 1892, tillsammans med Robert Barr — och där också Jerome K. Jerome fanns med på ett hörn.

1914

John Oxenham



Det blir en diger läslista idag, men Inte kan jag gå förbi en av mina favoritförfattare — jag har ju skrivit om honom tidigare, men inte om den här boken.

 The Autobiography of Upton Sinclair



Kissing your hand may make you feel very good but a diamond bracelet lasts forever.


Visste du att det var Anita Loos som myntade begreppet ”Gentlemen Prefer Blondes”?, det gjorde inte jag.

Gentlemen Prefer Blondes"

The Illuminating Diary of a Professional Lady

Anita Loos

He sent me a set of books by a gentleman called Mr. Conrad. They all seem to be about ocean travel.


Dagens övriga fynd får jag presentera en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar