måndag 29 november 2021

På tal om mord

det blir fler mord i morgon.

“I just love family meetings. Very cozy, with the Christmas garlands round the fireplace and a nice pot of tea and a detective from Scotland Yard ready to arrest you.” 

                         Rick Riordan


           Reading lady on red sofa

           Curt Herrmann


Att välja ut bara tre mord, kändes (till min stora förvåning) omöjligt, så här kommer ett kort inlägg om en av mina favoritförfattare. När jag behöver muntra upp mig återvänder jag alltid till Lord Peter. Han får mig alltid på gott (eller åtminstone bättre) humör.


         Dorothy L. Sayers 

         13 juni 1893 - 17 december 1957


Jag kan inte välja ut en bok som är bättre än de andra, men ”Busman’s Honeymoon” hör till en av de böcker jag återvänder till. Lord Peter och mr Puffett (sotaren) som utmanar varandra i ett slags citattävling, är obetalbara.

För att inte tala om Lord Peters ”Cattery”, en agentur, eller snarare skrivbyrå där han anställer självförsörjande kvinnor — ger dem riktiga arbeten med löner som det går att leva på. Där finns miss Katharine Climpson, som återkommer i flera böcker, en härlig pålitlig ungmö som många gånger hjälper Lord Peter i hans artikel bete att lösa mordgåtor. 

Hennes insatser i ett av fallen där hon iscensätter seanser, för att få tillgång till material, som hjälper till att lösa ett mord, är dråpliga.


Hos Fadedpage hittar du många av Sayers böcker, läser du hellre böckerna på svenska, så finns de flesta av hennes böcker översatta.

Hon var en högt begåvad, mångsidig person, som skrev flera böcker om teologi.



”Bunter," he said, as they walked through the streets of the old city, "is my manner really offensive, when I don't mean it to be?"


"It is possible, my lord, if your lordship will excuse my saying so, that the liveliness of your lordship's manner may be misleading to persons of limited----"


"Be careful, Bunter!"


"Limited imagination, my lord."


"Well-bred English people never have imagination, Bunter."


"Certainly not, my lord. I meant nothing disparaging.”


Ibland, men bara ibland, önskar jag att jag hade en Bunter (Peters butler).




3 kommentarer:

  1. Du verkar ha sysslat mycket med litteratur, beläst till tusen! Har du haft språk och litteratur som yrke, eller är det av rent intresse?

    SvaraRadera
  2. Det är nog genetiskt, jag är lycklig nog att komma från en läsande och skrivande familj — med likasinnade vänner.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Min mor läste bara Bibeln. Farsan läste mycket, trots att världslig litteratur inte var tillåtet att äga när man var Frälsningsofficer. Vi flyttade ofta, och böcker väger... Jag fick läsa vad jag ville, men missade många barnklassiker. Ingen hade tid att läsa för mig, så jag läste bara sånt jag klarade själv från sex års ålder.

    SvaraRadera