måndag 25 oktober 2021

Louis Slobodkin och hans böcker

från Eleanor Estes bok om familjen Moffat.


När jag som barn stötte på Louis Slobodkin första gången, gillade jag nog hans illustrationer, men var mycket mer intresserad av böckerna om ”Familjen Moffat”, som hans goda vän Eleanor Estes hade skrivit. Det är först nu de senaste åren som jag upptäckt att han även skrev böcker — och att han var skulptör.

Han förefaller ha varit en intressant person som, precis som Eleanor Estes, stod på barnens, i synnerhet de svaga barnens,sida.


från ”Evie and the Wonderful Kangaroo


Under sin studietid på the Beaux-Arts Institute of Design i New York City, arbetade han som hisskonduktör (någon som minns dem?), och det sägs att han ibland lät hissen bli ”trasig” mellan våningarna, för att kunna läsa böcker av författare som Plato, Aquinas, Kant och Goethe.

Här har jag tidigare skrivit om Eleanor Estes bok ”The Hundred Dresses”.


Många av Louis Slobodkin böcker finns hos Internet Archive , ett fantastiskt ställe där du kan hitta såväl böcker som musik, film och alla slags artiklar.

För mig är det omöjligt att välja en enda favoritbok, så kvista över till Internet Archive, och välj ut några av hans böcker.

Nu när vintern nästan är över oss — om den inte redan är det — så tycker jag att en bok om bortslarvade vantar är passande läsning.



Too many mittens” skrev Louis tillsammans med sin fru Florence, som även hon var barnboksförfattare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar