måndag 7 juni 2021

Läsvärd biografi

 



I år är det 200 år sedan Elizabeth Blackwell föddes, och vad kunde väl vara mer passande än att läsa hennes självbiografiska bok ”Pioneer Work in Opening the Medical Profession to Women Autobiographical sketches”. Den är intressant, rolig och lättläst. Det är svårt att fatta att det är 126 år sedan boken kom ut. Språket flyter och jag flyter med och försummar allt jag borde göra, och en del som jag måste göra.

Jag skrev om Elizabeth för 11 år sedan, och gav då en sammanfattning av hennes liv. Tyvärr leder de flesta av länkarna där inte någonstans.


”Pioneer Work in Opening the Medical Profession to Women Autobiographical sketches”

https://www.gutenberg.org/files/65496/65496-h/65496-h.htm


https://bastmattan.blogspot.com/2010/03/elizabeth-blackwell.html?m=1 


4 kommentarer:

  1. Så intressant! Vilken kvinna, vilket mod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan,
      Ja verkligen!
      Jag har ju inte ens läst hälften än, men varje sida får mig att häpna över vad en ung flicka klarade av.
      Margaretha

      Radera
  2. Imponerande livsverk! Och intressant skildring på din blogg om hennes liv. Finns biografin tillgänglig på nätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Tag för att du noterade min glömska - nu finns länken där!
      En bok jag verkligen rekommenderar!
      Margaretha

      Radera