lördag 7 november 2020

Lördagsläsning

 


Det är inte bara hos Gutenberg som jag dammsuger hyllorna, efter nya gamla böcker, på lördagarna. FadedPage fyller också på sina hyllor regelbundet, och kan uppvisa en del fynd. Helt säker på om de jag hittade i dag, kan räknas till fynden, är jag förstås inte. Böcker från barndomens långserieböcker är jag lite tveksam till — men intressanta är de icke desto mindre. 
 Läste du en gång för länge sedan Kitty-böckerna, kanske du tycket det är kul att återuppleva några av mysterierna som denna unga och företagsamma dam löste — hon är förresten inte bara ung och företagsam, hon har trots sina unga år (16 år) egen bil och gott om pengar.
Nancy Drew hette originalet i de amerikanska böckerna som skrevs av ett antal olika författare, under pseudonymen Carolyn Keene. De första 23 böckerna, av totalt 124, skrevs av Mildred Wirt Benson. Idén till böckerna är Edward Stratemeyers, han klottrade ned några stolpar på ett kartotekskort, annonserade efter någon som ville spökskriva åt honom — och Mildred svarade på annonsen, och fick jobbet. Trots att idén till böckerna inte var hennes, så lär hon ha varit den som formade Nancy, och gav henne den karaktären som många tycker är rätt osannolik.
" Nancy is often described as a super girl. In the words of Bobbie Ann Mason, she is "as immaculate and self-possessed as a Miss America on tour. She is as cool as Mata Hari and as sweet as Betty Crocker." Nancy is well-off, attractive, and amazingly talented:
 At sixteen she 'had studied psychology in school, and was familiar with the power of suggestion and association.' Nancy was a fine painter, spoke French, and had frequently run motor boats. She was a skilled driver who at sixteen 'flashed into the garage with a skill born of long practice.' The prodigy was a sure shot, an excellent swimmer, skillful oarsman, expert seamstress, gourmet cook, and a fine bridge player. Nancy brilliantly played tennis and golf, and rode like a cowboy. Nancy danced like Ginger Rogers and could administer first aid like the Mayo brothers."
                                              från Wikpedia

En av Edward Stratemeyers vänner,  Russell Haviland Tandy, gjorde omslaget och illustrerade, de 26 första böckerna i serien. Han var egentligen modetecknare, och klädde ofta Nancy i det senaste modet.



Av alla 174 böckerna läste jag bara några få, och var inte tillräckligt intresserad av dem för att återvända till dem, eller önska mig fler i serien. Det förhöll sig lite annorlunda med Enid Blytons böcker, jag läste gärna hennes internatskoleböcker, men gillade inte de mer spännande serierna, även om jag läste några få av dem, som en av böckerna i Secret Seven serien  de som hette "Hemliga sjuan" på svenska.
Den andra långserieboken boken jag hittade var Go Ahead, Secret Seven, från 1953 av Enid Blyton, som inte var den jag läst tidigare. Liksom Kitty-böckerna gavs böckerna om Hemliga Sjuan ut av Wahlströms förlag i Sverige  böcker i en prisklass som gjorde dem vanliga som presenter kompisar emellan. Tyvärr var en hel del av deras omslag rätt dåliga.
Till de engelska Blyton-böckerna går det inte alltid att spåra vem som stod för illustrationerna, även om det fins flera som gjort ambitiösa försök, och skapat hemsidor om det.

2 kommentarer:

  1. So rolig! för jag älskade Nancy Drew och hade många av de. Men nu är de länge sen jag läste någon och jag är inte säker om jag fortfarande tycker om de. Men jag ska prova. Tack för alla roliga tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Jag hör så många, både i USA och i Sverige, som älskade Nancy/Kitty-böckerna. Att jag inte gjorde det, berodde nog mest på att jag aldrig gillat spännande böcker - och det faktum att Nancy var så mycket äldre ön jag, ingen jag kunde identifiera mig med.
      Margaretha

      Radera