fredag 29 mars 2019

Grattis Amelia!

When men make themselves into brutes it is just to treat them like brutes. 
                                                                                             Amelia Barr

Amelia vid 80 års ålder
 Amelia Edith Huddleston Barr
29 mara 1831 – 10 mars 1919

Vad som fångade mig först hos Amelia, var hennes uppsyn  — jag gillade vad jag tolkade som ett ampert funtimmer med humor. 
Eftersom kärleksromaner, eller "romäns", som det visst heter nu för tiden, så började jag med hennes självbiografi, "All the Days of My Life: An Autobiography", och blev inte besviken. Denna kvinna som tidigt blev änka — hon förlorade fyra söner och sin man till gula febern — av de tolv barnen tycks det som bara tre uppnådde vuxen ålder, men hon lyckades på egen hand försörja sig och sina barn genom att undervisa och skriva böcker. En feministisk förebild!
Amelia 18 år gammal

Do you remember wearing flannel around your waist, bell-bottoms, or using an excessive amount of Aqua Net? Well, maybe you’d rather forget, but the one trend that imprints a lasting memory is…kindness! Fads come and go but the positivity you put out into the world will last forever.

4 kommentarer:

  1. en av mormors favoriter, hon hade en hel hylla med bara hennes böcker, och jag läste alla! kanske dags att läsa om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      I sanningens namn har jag lite svårt att komma in i hennes romaner. Ska göra fler försök, när jag är klar med biografin.
      M

      Radera
  2. En ny bekantskap för mig, ska titta närmare på henne när livet saktat in en aning.
    Mängder med goda tankar!
    kramar från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette du tankfulla,
      Tack för tankarna - de sitter bra!
      Berätta om du läser något av henne!
      M

      Radera