tisdag 18 december 2018

Grattis Hector och Paul!

Hector Hugh Munro
18 december 1870 - 14 november 1916

Förmodligen är det inte så värst många som tänker på att Saki, faktiskt hette Hector. Han valde tidigt i sin skrivande karriär att använda pseudonymen Saki.
Kanske är det fler än jag som redan i skolan stötte på honom i engelskundervisningen där vi hade läste en novellen "The Open Window", ur novellsamlingen med samma namn. Många år senare återförenades vi, när jag till min stora glädje upptäckte många fler av hans noveller. Många av dem finns hos Gutenberg och Internet Archive. Vet du inte i vilken ände du ska börja att läsa hans noveller, så föreslår jag att du ta'r en titt på samlingen The Toys of Peace.
Ja, jag vet att jag gratulerat honom tidigare  men människor man gillar uppvaktar man ju varje år!
 

Paul Klee
18 december 1879 - 29 juni 1940  

En annan favorit, som även han föddes den 18 december, är Paul Klee.

Temple Gardens, 1920

May Picture, 1925

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar