söndag 29 juli 2018

På tal om Enid Blyton

 Young Girl Reading
Edgar Herbert Thomas 

Just nu försöker jag samla mina anteckningar från det jag hitintills läst i sommar. Inte helt enkelt eftersom de finns både nedkrafsade på diverse lösa papperslappar och i paddan. Dessutom kräver det aktivering av minnet eftersom jag inte alltid vet vad jag menat med enstaka ord och kryptiska meningar. 
Men jag minns vad jag tänkte när jag kopierade:
118  ”What would you do in a house without a bathroom?" asked Diana.

Klimakteriehäxan skrev ju häromdagen om Enid Blyton, och det var till henne — eller rättare sagt hennes böcker (Enids alltså) — som mina tankar gick när jag läste den meningen. Själv var jag ingen blytonslukare, men jag tyckte "mysterieböckerna" var kul eftersom barnen, i synnerhet Fatty, klädde ut sig. Fast hur i all världen en ung grabb kunde tänkas förklä sig så väl att han lurade hela sin omgivning, var något jag redan då undrade över.
Och eftersom jag aldrig gillat spännande böcker, så var internatskoleböckerna bättre för min sinnesfrid.

Citatet ovan kommer från The Key Note, av Clara Louise Burnham, en bok från 1921, som jag måhända återkommer till. 
Det som fick mig att småle var minnet av hur kompisen Ingrid beskrev fem böckerna: "De äter och äter, men går aldrig på toaletten."
Och visst är det glest, mellan toalettbesöken i alla äldre böcker (kanske även i nya?)— så att ordet bathroom, som ju även inkluderar toaletter utan badkar eller dusch, används i en amerikansk bok från 1921, får nog anses som ovanligt.

2 kommentarer:

  1. du lovade en gång att berätta mer om enid blyton - det ser jag fram mot.
    burnham har jag inte läst, det blir kanske nästa projekt, hon verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Hinner inte med livet just nu, som du märker, så att ta tag i Enid får vänta. Det var så länge sedan jag hade den faktan aktuell.
      Margaretha

      Radera