lördag 18 juni 2016

Inbrottssäkert

Det är inte troligt att någon gör sig omaket att bryta sig in i mitt garage — det är högst osannolikt att någon ens är frestad, för av utseendet att döma, gömmer sig ingen Ferrari där. Fast gjorde det det, skulle det vara en veteranbil och därmed säkert rätt värdefull. Det enda fordon som finns där är en sparkstötting, och den skulle ju komma väl till pass om det skulle bli några kalla vintrar.
När jag i dag begrundade situationen, och vad som kan tänkas finnas där, mer än sparken, kom jag att tänka på Lynns grannar. Lynn bor i Georgia, och när jag hälsade på henne, så bjöd hennes rara grannar in oss på hemvevad glass. När jag uttryckte min beundran över deras vackra trädgård, skrattade de, och visade bilder på hur det såg ut när de köpte huset, på den stora tomten, 15 år tidigare. Det var bara runt huset, som det fanns öppna ytor, allt annat var täckt av kudzo, detta förfärliga ogräs, som man i Amerika,  alldeles för sent insåg att man inte borde ha importerat från Asien. 

I slutet av 1800-talet kom den till Staterna, denna snabbväxande ärtväxt med rötter som tränger djupt ned i jorden. Jättebra egenskaper när man behövde binda jorden. Bönderna fick till och med ersättning, 8 dollar per tunnland, om de planterade kudzo.  
Den växten täckte alltså stora delar av Margies och Johns tomt. De började med att utöka sin mark runt huset, många tusen dollar, och flera år senare hittade de sju skrotade bilar och en mängd annan skrot längst ned i trädgården, under lianerna.
 Men kudzo har vackra blommor!
För den intresserade finns det mycket att läsa på nätet denna invasiva växt.

2 kommentarer:

  1. Ojojoj vad överväxt det kan bli! Har aldrig hört talas om den där växten...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. FREEDOMtravel,
      Vi ska nog vara glada att kudzo inte finns här - det räcker gott med gullris, lupiner, balsaminer och en del annat vackert otyg!
      Margaretha

      Radera