måndag 24 november 2014

Grattis Frances!

Frances Hodgson Burnett
24 november 1849 – 29 oktober 1924

Många kvinnor i min generation har nog läst, och gråtit över, "Lilla prinsessan", "Lille lorden" och "Den hemliga trädgården", de tre av hennes böcker som blivit mest kända i Sverige.
Trots hennes framgång som författare, uppfattar jag inte henne som en lycklig människa — kanske hade hon svårt att leva upp till sin böjelse för volanger och titlar.
Hos Bokus får jag 1095 träffar på hennes namn, och ser att man kan köpa hennes samlade verk som e-bok för 23:-, och flera av de mest kända böckerna kostar inte mer än 34:-, bland annat "A Little Princess", med fina illustrationer av Ethel Franklin Betts, just den utgåvan har jag skrivit om här


Där finns också flera biografier om henne. Själv har jag bara läst Gretchen Gerzinas "Frances Hodgson Burnett, The Unpredictable Life of the author of The Secret Garden", en läsvärd bok.
Men går du till Gutenberg kan du läsa många av hennes böcker gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar