onsdag 29 september 2010

Positiv överraskning



Så hade jag åter en fungerande dator — men kunde inte koppla upp mig! De sista två dagarna datorn fungerade kunde jag inte komma ut i den “wida, wida wärlden”, så jag har undrat hur det skulle gå när jag fick tillbaka den. Av och till har jag haft problem med uppkopplingen, men det har alltid fixat sig inom ett dygn. Men nu har jag tydligen varit avskuren från wärlden i ett par månader — så jag tog ett djupt andetag och ringde till Telia. Jag har såå dålig erfarenhet av att ringa till dem och deras röststyrda kundtjänst så jag blev glatt överraskad när ett av alternativen var att knappa sig fram istället för att prata sig fram! När jag hade tryckt färdigt kom nästa trevliga överraskning: en jättetrevlig tjej, som lotsade mig igen diverse kontroller. Inga fel visade sig, så hon föreslog att jag skulle ta’ med mig modemet till en granne med bredband för att kontrollera att modemet inte lagt av. Men just när vi skulle lägga på, så kom hon på att hon skulle kolla hur det stod till med ledningarna i mitt område — och si, där var felet! Hon skulle felanmäla, så skulle felet avhjälpas inom tre arbetsdagar. För att de skulle kunna nå mig behövde hon mitt mobiltelefonnummer för att kunna sms:a. till mig när felet var åtgärdat. Eftersom min mobil la’ av samtidigt som datorn och min sladdlösa telefon, brydde jag mig inte om att tala om att jag faktiskt inte har en aning om, varken hur man sänder eller tar emot sms, jag nöjde mig med att tala om att jag inte har mobil. Då blev hon alldeles brydd och visste inte hur hon skulle göra. Jag föreslog att ett telefonbolag kanske skulle kunna tänka sig att ringa ett vanligt gammeldags telefonsamtal, men hon skrattade generat och sa’ att det alternativet inte fanns! Det slutade med att jag gav henne en väninnas mobilnummer. Och i morse ringde väninnan och berättade att hon fått ett sms från Telia. Jag kastade mig genast över datorn, och blev jättebesviken när det inte funkade. Men så kom en väninna på besök och jag trängde undan datorproblemet och hade trevligt en stund. Och när gästen gått några timmar senare fungerade allt som det skulle!

Nu har jag ägnat några timmar åt att grovsortera alla mejl, har slängt 800 och sorterat in några hundra i olika mappar och ska tackla de mer personliga nu. Det kommer att ta' ett tag — ni som väntar på mejl från mig får ha tålamod, det kommer så småningom. Liksom jag hoppas komma tillbaka till bloggandet snart.

18 kommentarer:

  1. Yipee! Keep tuned, honey, som man skulle sagt här i USA.

    SvaraRadera
  2. Yipee! Keep tuned, honey, som man skulle sagt här i USA.

    SvaraRadera
  3. Hi there,
    Visste ju att du skulle resa västerut, men kom inte ihåg när. Hoppas livet leker, låter som om du klämmer in så många utställnigar du bara kan.
    Margaretha
    som bara är liiiiiiiiite avundsjuk på dig.

    SvaraRadera
  4. Margaretha,
    varmt välkommen tillbaka!
    Mycket väntad!
    Fattar inte att inte Telia kan ringa på vanlig telefon; kanske de borde ta en kurs?

    Karin

    SvaraRadera
  5. PåSladden:
    Olgakatt om du går förbi Rockefeller Center, och har tid, kanske du kan kika in och kolla vem som gjort de maffiga takmålningarna i en av entréerna. Fast jag minns inte vilken ingång - kanske finns en informationsdisk..

    SvaraRadera
  6. Karin,
    Jättekul att vara tillbaka i bloggarvärlden! Det var så länge se'n att jag måste tänka till hur jag ska göra ibland - sån't som gick helt automatiskt förr.
    Margaretha
    som också undrar vad Telia egentligen håller på med

    SvaraRadera
  7. Välkommen tillbaka! Vi fortsätter att vänta tåligt.

    SvaraRadera
  8. Mira,
    Datoren är fantastiska när man ska öva upp sitt tålamod!
    Margaretha
    som nu ska leta rätt på sängen efter en lååååååång dag

    SvaraRadera
  9. Otroligt att ett vanligt telefonsamtal inte finns med som alternativ längre!!!

    Ja du, du har det tufft med tekniken, det förstår jag, men vi har inte bråttom. Huvudsaken är att du är med oss igen.
    Törs jag fråga hur din mamma mår?

    Det är så skönt att se dig på länklistan igen.

    SvaraRadera
  10. Christina,
    Ja, det är väl mest komiskt att Telia inte kan ringa!
    Tekniken är bra - så länge den funkar. Och jag har ju en bra bit till någon metropol där jag kan få hjälp.

    Mor mår tack och lov bra nu, bortsett från några trycksår som hemsjukvården lägger om varannan dag.
    Vi hörs!
    Margaretha

    SvaraRadera
  11. Å va glad jag är att du kan blogga igen!
    kram Pia

    SvaraRadera
  12. Pia,
    inget emot vad jag är!
    M

    SvaraRadera
  13. Välkommen tillbaka! Vi har saknat dig. Ush för teknikstrul. Håller tummarna för att det ska funka framöver!

    SvaraRadera
  14. Eftersom det är 17 eller 19 hus vet jag inte riktigt var jag skulle börja leta. Men kan det vara Josep Maria Sert du far efter? Det är de enda takmålningar som nämns när jag googlar i min iphone. Tur att min värdinna har wi-fi, annars hade jag inte haft råd att surfa.

    SvaraRadera
  15. Olgakatt,
    När jag skrev om den här takmålningen i maj (http://bastmattan.blogspot.com/2010/05/konstnar-sokes.html) så letade jag förgäves på nätet efter några uppgifter om vem konstnären kan ha varit. Jag hittade också någonting om Josep Maria Sert, som ska ha en takmålning i
    30 Rockefeller Plaza, men jag hittar inget i texten som antyder det speciella perspektivet, och synvillan. Och ingen bild. Man kan ju tycka att det borde nämnas.
    Hoppas du har en pefekt "äppelvistelse"!
    Margaretha
    som får nöja sig med att ta reda på fallfrukten

    SvaraRadera
  16. Tack FOX-Karin,
    Nog behövs alla tillgängliga tummar när det gäller att få tekniken att samarbeta!
    Margaretha

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Jag heter Peter och jobbar på Telia Kundservice.

    Vad bra att ditt internet fungerar som den bör.
    Det kan tyckas vara lite ironiskt hur vi på Telia inte skulle kunna ringa på vanlig telefon, men kanske mitt svar här kan hjälpa lite?

    När diverse felanmälningar kan dyka upp och tekniker behöver bokas ut eller besked behöver lämnas, måste vi få tag på personen ifråga för att så snart som möjligt åtgärda det fel som finns. Idag har man nästan med sig mobilen överallt och vid eventuella teknikerbokningar behöver vi stämma av med överenskommen tid, och då är det inte effektivt att söka för länge en kund via hemtelefon. Däremot är chansen större att vi mot en mobil får tag på personen direkt, kan avtal en tid, och då avhjälpa felet snabbare.

    Med vänliga hälsningar
    Peter Muszta
    sociala-medier@teliasonera.com

    SvaraRadera
  18. Peter,
    Tack för kommentaren och förklaringen. Jag förstår synpunkten även om jag just i det här fallet tycker att Telia kanske kunde ha förståelse för min förklaring - den att jag alltid är nåbar på min hemtelefon. Trots allt är vi fortfarande en handfull människor som inte har behov av mobiltelefon eftersom vi aldrig, eller ytters sällan, lämnar hemmets lugna vrå.
    Margaretha

    SvaraRadera