fredag 31 oktober 2008

Associationer


THE SCOOLMASTER
The old schoolmaster is busy with his
pupils this afternoon, and is reading
something which they are writing out.
Some of the words puzzle little Joseph,
and he does not know how to spell them.
His tiny brother, who sits at his side,
is making straight strokes.
00000
Jag är fascinerad av hur man associerar — ibland omedvetet medan man andra gånger får fiska i sitt inre efter vad som satte igång kedjan. Här använder jag det utskällda ordet man, eftersom jag vet att jag inte är ensam om att kunna börja ett samtal eller tanke kring middagsmaten för att hamna i Söderhavet eller barndomens sommarlov.

Nu när vi ställt om klockorna (som jag tycker så illa om) och vi får tända lamporna tidigare på kvällen. Naturligtvis vet jag att vi inte tänder dem tidigare fast vi tänder dem en timme tidigare — klart som en dypöl? Så häromdagen när det gråtrista drog in i det tysta köket tidigt på eftermiddagen kom jag att tänka på tystnaden i ett klassrum så här års. Både lärare och elever är lite avslagna och jobbar med sitt. Det finns så många olika klassrumsstämmningar(vilket ord) särskilt dagens sista lektioner kan vara sömniga men ofta också hemtrevliga, man befinner sig liksom i en bubbla där världen är så oändligt avlägsen.

Från klassrum vandrade mina tankar iväg till klasskamrater jag tappat kontakten med och därifrån till vänner i största allmänhet och se'n....... Nej, det ska jag bespara er — i alla fall i dag.

Den gamla tvättgrytan som vi har ved i är nästan tom så nu ska jag ta' fram skottkärran och hämta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar