onsdag 13 mars 2013

Ett förkläde för puddingar och pajer


 'Mercy, how shocking! and will she wear a white apron and make pies and puddings?'

'I don't know about the white apron, but I dare say she will make pies and puddings now and then; but that will be no great hardship, as she has done it before.'
 ur ”Agnes Grey” av Anne Brontë 
 Jag tror att avsikten var att vi skulle använda förklädena vi sydde i slöjden i skolköket. Men jag bytte skola just när förklädet var färdigt, och fick aldrig uppleva någon hemkunskap, som väl ämnet egentligen hette.
Men förklädet har jag kvar, tämligen oanvänt.  

Maskinsöm, handsöm och märkning, lärde vi oss när vi sydde våra förkläden på mellanstadiet. Småprat var tillåtet
och jag minns slöjdtimmarna som rofyllda och trevliga. Men så var vi bara halvklass  bara flickor. Annat var det när jag senare i livet undervisade i textilslöjd — det var full rulle, med helklass, varav säkert en god tredjedel av eleverna inte var ett dugg intresserade av ämnet.

8 kommentarer:

  1. Minns att jag satt en hel termin och sydde en brickduk med hålsöm i båda kanterna. Har den kvar än, nästan oanvänd. Vi hade ju bara syslöjd i flickskolan, där det alltid var lugnt och tyst.

    Däremot upplevde jag textillektionerna på mellanstadiet där jag var med ibland som stöd, ganska trevliga och lugna. Barnen fick ju skapa helt egna alster ibland och dessutom använda symaskin, vilket var helt otänkbart på min tid.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      "Tåvärmare" var överkurs - så duktig var jag aldrig att jag fick ta' till prydnadssöm. Nej, vi tillverkae praktiska saker, påse för handarbeten, raggsockor och soldräkt är vad jag minns. Vi fick lära oss att använda trampmaskiner - och en tjej fick nålen rakt igenom ett finger.

      Symaskiner kan busköras och det var populärt att stjäla saker ur förrådet - det är mest mina minnen från textilslöjd med helklass.
      Margaretha

      Radera
  2. Tänk om mitt skolköksförkläde hade varit lika vackert och användbart! Ditt har ju t o m fickor!
    Jag har nåt köpt förkläde som inte hade fickor från början - nu har det, liksom en ögla till "slängen", dvs handduken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Jag tycker att vår kursplan var förnuftig, alltid flera färger att välja mellan till plaggen - och vettiga saker som jag verkligen använde efter skolan. Fast förklädet blev nog minst använt.
      Just nu minns jag att många sydde dockkläder - kläder till sina Gingerdockor (med svenskt uttal) - när de var färdiga med det obligatoriska. Tror knappast att tjejer på mellanstadiet skulle välja att sy ockkläder - inte i skolan i alla fall, kanske hemma.
      Jag brukar stoppa hannuken i linningen, och vid brist på linning, över axeln. Men en ögla är förstås mycket mer praktiskt.
      Margaretha

      Radera
  3. Du har en riktig skattkista med förkläden. Det var mycket länge sedan jag sydde men jag minns att vi fick lära oss olika slags sömnad. Vad kommer härnäst från din garderob? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Jag får väl ta' mod till mig och vada in i garderoben i jakt på något annat än förkläden.
      Margaretha

      Radera
  4. Även jag fick en gång symaskinsnålen rakt genom pekfingret och nageln. Vilket berodde på att jag redan sydde på maskin hemma sedan flera år och var snabb. Skolans maskin var obalanserad och fortsatte ett tag till efter att jag trodde jag hade stannat. Vips var nålen genom fingret med tråd i ögat och bröts dessutom av. Slöjdfröken hanterade situationen genom att skälla ut mig och tala om hur dyra symaskinsnålar var. Dra ut nålen ur nagel och finger fick jag göra själv och plåster var det inte tal om.

    SvaraRadera
  5. Hua! Du måste ha haft en riktig satmara till slöjdlärare. Min klasskamrat, skickades till skolsköterskan (i sällskap med en kamrat). Det var på den tiden det fanns en skolsköterska på heltid, i skolorna.
    Margaretha

    SvaraRadera